تست بلبین در کسب و کار چه کمکی می‌کند؟

یک تیم کارآمد به تیپ‌های شخصیتی متنوعی نیاز دارد که بتوانند ایفاکننده نقش‌های متفاوت باشند. تعیین نقش‌های تیمی با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت کارکنان، روش مؤثری برای تیم سازی است. زیرا افراد در وظایفی که با نقاط قوت آن‌ها انطباق دارند، بهتر عمل می‌کنند. تست بلبین در کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا نقش‌ها را با شناسایی انگیزه‌ها و اهداف هر فرد به اعضای تیم تخصیص دهید.

مدل بلبین چیست؟

مدل بلبین یک مدل برای تیم‌سازی و تعیین نقش است که شما را قادر می‌سازد تا هنگام کار در یک تیم، رفتارهای ترجیحی سایر اعضا را راحت‌تر درک کنید. نکته مهم این است که در مدل بلبین درمورد رفتار اعضای تیم صحبت می‌کنیم، نه درباره شخصیت آن‌ها؛ به عبارتی، این مدل به بررسی و دسته‌بندی نحوه رفتار، مشارکت و ارتباط افراد با سایر اعضای تیم اختصاص یافته است.

یک روش بسیار ساده برای فکرکردن درمورد مدل بلبین این است که بدانید هر کاری ۲ قسمت دارد؛ یک قسمت همانی است که کارکنان برای انجام‌دادن آن استخدام می‌شوند و بخش دیگر چگونگی انجام آن است که نقش‌ تیمی بلبین روی قسمت دوم متمرکز شده است.

بلبین می گوید:

من فکر می‌کنم انسان‌ها همیشه دنبال راهی بودند که کمک کنند تا افراد بتوانند باهم کار کنند. وقتی افراد در ترکیب‌های درست و مناسب باهم کار می‌کنند نتایجی به‌مراتب بهتر از زمانی که تنها کار می‌کنند به‌دست می‌آورند. اما برای انجام این کار احتیاج به یک زبان مشترک داریم. زبانی که بتواند افراد را قادر سازد که باهم ارتباط برقرار کنند.

چگونگی استفاده از تست بلبین در کسب و کار

به اعتقاد بلبین، تیمی که از اعضایی با سبک‌های رفتاری یا نقش‌های مشابه تشکیل شده باشد، احتمالا با مشکل عدم تعادل روبرو می‌شود. به ‌عنوان مثال، اگر اعضای تیم نقاط قوت مشابهی داشته باشند، ممکن است برای پروژه‌ها، وظایف و مسئولیت‌هایی که با مهارت‌های طبیعی‌شان هماهنگی و انطباق دارند با هم رقابت کنند. از طرف دیگر، تیمی که از اعضایی با نقاط ضعف مثل هم تشکیل شده، ممکن است این ضعف را در عملکرد کلی خود نشان دهد.

شما می‌توانید از طریق به‌کارگیری تست بلبین در کسب و کار به ایجاد یک تیم متعادل‌تر و همین‌طور شناسایی فرصت‌های رشد افراد بر اساس نقش‌های تیمی کمک کنید. وقتی نقش خود را در یک تیم درک می‌کنید، می‌توانید مشارکتتان را در تیم از طریق تقویت نقاط قوت و مدیریت نقاط ضعف، بهبود دهید.

استفاده از مدل تست بلبین برای تیم سازی به شما امکانات زیادی می‌دهد.

از جمله:

  • اعتمادبه‌نفس در تصمیم‌گیری.
  • زبانی که به تسهیل مکالمات رشد و توسعه کمک می‌کند.
  • تیم‌های متوازن بر اساس مشارکت‌های رفتاری به‌جای عناوین شغلی.
  • درک عمیق نقاط قوت و ضعف رفتاری که لزوماً توسط یک CV آشکار نمی‌شوند.
  • افراد خودآگاهی که می‌توانند رفتارهایشان را با توجه به موقعیت و نیاز تجاری تطبیق بدهند.
  • افراد درست، وظایف را به درستی انجام می‌دهند و به تیم‌هایی با عملکرد بهتر منجر می‌شوند.
  • گفتگوهای موثر، با استفاده از زبان مشترک برای بحث در مورد راهبردهای تیمی.
  • تصمیم‌گیری آگاهانه و بی‌طرفانه، بر اساس واقعیت به‌جای «احساس درونی» که ممکنه در معرض سوگیری ناخودآگاه باشد.

آزمون بلبین در موراد زیر کمک کننده است:

  • بهینه سازی تیم‌های کاری.
  • گردآوری تیم‌های چند منظوره.
  • توسعه و بهبود تیم‌های موجود.
  • انتخاب افراد مناسب برای تشکیل تیم‌های با عملکرد بالا.
  • به حداکثر رساندن استفاده از تیم‌های مجازی.

شخصیت های تست بلبین

شخصیت‌های بلبین از ترکیب ۹ نقش تیمی تشکیل شدند. بلبین این نقش‌ها را در سه گروه دسته‌بندی کرد: (تفکر گرا، مردم گرا و عمل گرا).

  • تفکر گرا
  1. ناظر/ ارزیاب ( Monitor-Evaluator)

ناظران/ ارزیاب‌ها بر مبنای حقایق و تفکر منطقی و نه بر اساس احساسات و غرایز، تصمیم‌گیری می‌کنند. آن‌ها معمولاً افرادی جدی هستند که در تفکر انتقادی و برنامه‌ریزی استراتژیک تبحر دارند. اگر چالشی در پروژه وجود داشته باشد، آن‌ها تمام زوایا را با دقت مورد بررسی قرار داده و سپس راهکاری خردمندانه و کارگشا ابداع می‌کنند. ناظران تمایل به‌ تنهایی دارند و ترجیح می‌دهند که با زندگی همکارانشان درگیر نشوند. این امر به عینی‌گرایی آن‌ها کمک می‌کند.

  1. متخصص (Specialists)

متخصص، عضوی از تیم است که در یک حوزه یا زمینه ویژه، تبحر دارد. از آنجایی‌که این افراد دانش عمیقی درباره یک موضوع محدود دارند، معمولاً تنها زمانی می‌توانند کمک کنند که انجام یک کار به حوزه تخصصی آن‌ها مربوط باشد.

متخصصان، دارایی‌های گران‌بهایی هستند؛ زیرا دانش فنی خاصی را ارائه می‌دهند که کمتر کسی از عهده ارائه آن برمی‌آید. در بسیاری مواقع، مدیریت ارشد بر اساس دانش این افراد، نسبت به ایجاد طرح‌ها و پروژه‌ها اقدام می‌کند.

  1. ایده پرداز (Plant)

ایده‌پردازان افرادی خلاق و آزاداندیش هستند که به تولید ایده‌های بکر و پیشنهاد راهکارهای جدید و نوآورانه در انجام کارها می‌پردازند.

یک ایده‌پرداز هر چند که از دیدگاه سنتی به لحاظ عملکرد، عضوی از یک تیم تلقی نمی‌شود؛ اما حضورش برای یک تیم یا سازمان بسیار ارزشمند است. همان‌طور که از نام این افراد پیداست، آن‌ها اعضایی از تیم هستند که باعث رشد و پیشرفت مجموعه می‌شوند.

  • عمل گرا
  1. شکل‌دهنده (Shapers)

شکل‌دهندگان، افرادی برون‌گرا هستند که تمایل دارند خود و دیگران را به‌ سوی دستیابی به نتیجه مطلوب هدایت کنند. آن‌ها افرادی پویا و با انگیزه هستند که می‌توانند شور، الهام و انگیزه را در تیم به وجود بیاورند.

شکل‌دهندگان از آنجایی‌که ذاتاً رهبرانی هستند که تمایل به کسب نتایج دارند، سریعاً در سازمان‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند. آن‌ها عناصر مدیریتی ایده‌آلی هستند؛ زیرا در بحران‌ها قاطعانه عمل می‌کنند و باعث پیشرفت می‌شوند.

  1. افراد اجرایی یا اجراکارها (Implementer)

شخصیت مجری کسانی هستند که کارها را انجام می‌دهند. آن‌ها ایده‌ها و مفاهیم تیم را به اقدامات و برنامه‌های عملی تبدیل می‌کنند.

مجریان، ستون اصلی سازمان‌ها هستند. زیرا استراتژی‌های اجراشدنی را برای حصول اطمینان از انجام سریع و اثربخش کارها توسط تیم پیاده‌سازی می‌کنند. این اعضای عمل‌گرا و سخت‌کوش، کسانی هستند که تبدیل اهداف به موفقیت‌های ملموس را تضمین می‌کنند.

  1. تمام‌کننده/ تکمیل‌کننده (Finishers)

تمام‌کننده‌ها که به آن‌ها تکمیل‌کننده نیز می‌گویند، افرادی درون‌گرا هستند که مسئولیت تضمین کیفیت طی مراحل کلیدی یک پروژه بر عهده آن‌هاست.

سازمان‌ها برای حصول اطمینان از کیفیت بالای خروجی کار تیم‌ها به تمام‌کننده‌ها نیاز دارند. تمام‌کنندگان مخصوصاً در آن دسته از محیط‌های کاری که دقت و رعایت مهلت‌های زمانی در آن‌ها اهمیت دارد، عناصری ارزشمند هستند.

  • مردم گرا
  1. هماهنگ‌کننده (Co-ordinator)

هماهنگ کننده‌ها کسانی هستند که نقش سنتی رهبری تیم را بر عهده می‌گیرند و از آن‌ها به عنوان “رئیس” نیز یاد می‌شود.

هماهنگ‌کنندگان به جای تمرکز بر دستیابی به اهداف سازمان، تمایل دارند که روی کمک به اعضای تیم در دستیابی به اهداف فردیشان متمرکز شوند.

حضور هماهنگ‌کنندگان برای حصول اطمینان درباره استفاده صحیح از نقاط قوت اعضای تیم، امری ضروری است. آن‌ها به دلیل برخورداری از افق دید گسترده در هدایت تیم‌های متشکل از شخصیت‌ها و مهارت‌های متنوع، توانمند هستند.

  1. گروهی‌کارها یا اجراکنندگان کار تیمی (Teamworkers)

گروهی‌کارها معمولاً افرادی برونگرا با خلق ‌و خوی ملایم و دوستانه هستند. آن‌ها تمایل دارند شنوندگان خوبی باشند و در ایجاد انسجام در تیم به‌عنوان یک مجموعه واحد، مهارت زیادی دارند.

گروهی‌کارها اعضایی ضروری برای یک تیم هستند؛ زیرا هماهنگی لازم را در تیم به وجود می‌آورند. آن‌ها در حل مسائل بین فردی در یک تیم مهارت زیادی دارند و از افرادی که ممکن است احساس کم‌توجهی کنند، حمایت می‌کنند.

  1. جستجوگر منابع (Resource-Investigator)

جستجوگران افراد برونگرایی هستند که از استعداد شبکه‌سازی برخوردارند. آن‌ها انسان‌هایی مثبت و مشتاق بوده که به کشف فرصت‌های جدید و بررسی تحولات تازه علاقه دارند.

جستجوگران به دلیل شخصیت معاشرتیشان، در برقراری تماس‌های تجاری جدید و همین‌طور انجام مذاکرات آتی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. ضمن اینکه در یافتن ایده‌ها یا فرصت‌های جدید و جا انداختن آن‌ها در تیم نیز بسیار ماهر هستند.

نقش تست بلبین در استخدام

  • تصمیم گیری در مورد اینکه کدام افراد رو استخدام کنید یا ارتقا بدید.
  • ارائه اطلاعات مورد نیاز برای برداشتن گام بعدی در مسیر شغلی خود.
  • تلاش برای شناسایی شکاف‌های تیم‌هایی که نیاز به پر کردن دارن!

 

دفتر مطالعات کاربردی خانه صمت استان اصفهان این امکان رابرای شما فراهم کرده است که در این مسیر همراه شما باشد.
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *